Recensie: Suits seizoen 5

Door Jesse op 12 maart 2016 om 15:26 in Columns 2 | 1579

USA staat bij mij hoog in het vaandel en is bij velen bekend om kwalitatief goede televisie. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel, en dat is dat het netwerk een aantal series opsplitst in twee seizoenshelften, die op twee verschillende delen van het jaar worden uitgezonden. Het is hierdoor voor de kijker vaak lastig om de draad weer op te pakken na een lange pauze, maar seizoen 5B van Suits laat zien dat dit niet onmogelijk is. Pas op, spoilers!

Recensie: Suits seizoen 5

We hebben er vijf jaar op gewacht: Mike’s (Patrick J. Adams) verleden haalt hem in en hij wordt gearresteerd. Zo bleven we hangen aan het einde van de zomerfinale. Cliffhangers zijn tegenwoordig een veelvoorkomende manier van storytelling in episodische televisie en ik snap waarom mensen ervoor terugkomen, maar ik ben van mening dat een echte goede serie dit niet nodig heeft. Desalniettemin weten de cliffhangers van Suits altijd waar te maken wat ze beloven en wordt het niet snel afgekocht in één aflevering na de break.

Om goede karakters te schrijven en blijven houden is het zeker in een vijfde seizoen belangrijk dat je je karakters heruitvindt. Wat drijft deze karakters? Wat willen ze bereiken? In het geval van Suits was dat: wat staat er op het spel? Het antwoord is een lange gevangenisstraf voor Mike… of Harvey (Gabriel Macht), Jessica (Gina Torres) of Louis (Rick Hoffman), mocht Mike ervoor gekozen hebben om één van hen te verraden. Hij denkt hier zelf geen seconde over na, maar Rachel (Meghan Markle) brengt dit meerdere keren ter sprake, wat zorgt voor een verschuiving in hun dynamiek. Mike wil er niet eens aan denken, maar voor Rachel is het anders. Zij kan haar verloofde voor meerdere jaren kwijtraken. Wanneer een serie met zulk soortige dilemma’s worstelt, is televisie en vooral Suits op zijn interessantst.

De tweede helft van het seizoen introduceerde ook de meedogenloze Anita Gibbs (Leslie Hope), die een sterke performance neerzette als openbaar aanklager. In tegenstelling tot eerdere seizoenen, waar pas op het einde een zwak punt gevonden werd bij de 'tegenstander' van het seizoen, bleek Anita Gibbs vanaf het begin een echt, menselijk karakter te zijn dat ook zo haar fouten maakte. Dit zorgde er in mijn ogen voor dat haar klopjacht veel geloofwaardiger was dan die van voorgaande big bads. Uiteraard handelde ze uit eigenbelang, zoals vrijwel iedereen in het universum van Suits, maar de schrijvers en Hope hebben een memorabel, gebrekkig, écht karakter weten neer te zetten.

Suits ging weer terug naar de basics dit seizoen en wist dan eindelijk de hoofdverhaallijn die al jaren speelt af te ronden. Mike is opgepakt en zit in de gevangenis en de firma is haar goede naam kwijt. De showrunners hebben aangekondigd dat het zesde seizoen verdergaat waar het vijfde ophield: we krijgen dus geen flashforward. Wat we nu in het zesde seizoen gaan krijgen is de aftermath van dit geheel: hoe zal Mike het in de gevangenis uithouden en hoe bouwt de firma haar naam weer op? In het echt zou Mike zijn baan nooit terugkrijgen, maar hoe zou de show deze verhaallijn aanpakken? De laatste paar seizoenen werkten vanuit dezelfde formule; Harvey en Mike hebben een cliënt en een duidelijke tegenstander en weten vaak net op het nippertje te winnen, maar het zesde seizoen zal heel anders worden door het lef van de schrijvers om door te gaan met hun beslissing en Mike in de gevangenis te gooien. Ik ben zeer benieuwd.